Friday 28 October 2011

Izinkanlah aku bersujud kepadaMu

Di saat aku termenung
Tika ini
Saat ini
Menitipkan pandangan 
Pada langit yang terbentang luas
Memuji kebesaran Ilahi

Dia-Allah yang Maha Esa, penciptanya
Pencipta segala yang ada
Betapa aku sedar
Diriku bergelumang dengan dosa
Kerna kealpaanku
Kerna keangkuhanku

Mataku teralih ke bumi
Menangkap sekumpulan jiwa muda
Yang sedang bergelak ketawa
Aku dulu juga begitu
Kerna nafsu dan cinta dunia
Akhirnya aku tewas
Aku rebah dalam dakapan seorang Adam
Aku lemas dalam bisikan harta benda
Aku tersungkur dalam lembah hina

Kini
Setiap detik jantungku berdetak
Diselubungi rasa kekesalan
Yang akan kubawa sehingga nafas terakhir

Namun aku percaya
Allah itu Maha Kaya
Kaya dengan kemaafan dan kasih sayang
Kepadanya aku bentangkan sejadah
Lidah menutur al-Fatihah
Rukuk dan sujud
Menitiskan mutiara jernih
Tika menghulurkan taubat kepadaNya

Astaghfirullah...
Aku berdosa kepadaMu, ya Allah...

Sebelum aku menutup mata
Sebelum aku mengucapkan selamat tinggal pada dunia
Sebelum tubuhku berbalut putih 
dibawa ke liang lahad
Sebelum talkin dibaca
Sebelum Malaikat datang bertanya

Izinkanlah aku untuk bersujud kepadaMu
Allah yang Maha Esa...





No comments:

Post a Comment